Skip to content
Bijbels  Panorama

Bijbels Panorama

'En het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken die men (nog) niet ziet' Hebr. 11:1

  • Home
  • Bijbelstudies
    • Geschreven
    • Bijbelse Panorama´s
    • Brochures
  • Bijbellezingen
    • Losse onderwerpen
    • bijbelboeken-brieven
    • Series
    • Colleges
    • Videostudie
  • Video
  • Bestellen
    • Mp3 Bestellijst
    • Brochure Bestellijst*
  • Contact
    • Site updates
  • Links


  • A641 Aan tafel
  • A640 De Gemeente, een uitzonderlijk volk
  • A639 Getuigen van toen
  • A638 Troas en Europa
  • A637 Heiliging in Drievoud
  • A636 Verlost en afvallig
  • A635 Kribbe en Kroon
  • A634 Zaligheid
  • A633 Gerechtvaardigd door geloof alleen
  • A632 Filadelfia
  • A631 Troost troost mijn volk
  • A630 Gedenkt uw voorgangeren
  • A629 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde
  • A628 Wij bevestigen de Wet
  • A627 Tekenen der Tijden
  • A626 Geen water bij de wijn
  • A625 Onvermogende offers
  • A624 Verkondigt de dood des Heeren
  • A623 Het Vaderhuis
  • A622 De vliegende engel
  • A621 Te veel dak op het huis
  • A620 Een gegarandeerde erfenis
  • A619 Wel in maar niet van de wereld
  • A618 De wil van God Uw heiligmaking
  • A617 Zo Vader Zo Zoon
  • A616 Het Hierbovenmaals
  • A615 Het doel der wet
  • A614 Een heilige Familie
  • A613 De ondeelbare wet
  • A612 Bewaarders van het Woord
  • A611 Volharden in de Leer
  • A610 Via Troas naar Berea
  • A609 Eigen volk eerst
  • A608 De enige en eerste Eersteling
  • A607 Stage lopen
  • A606 Het gebed van Elia
  • A605 De Zoon en de Zeventigste Week
  • A604 Twee werelden
  • A603 Verlost en onderweg
  • A602 Gods en onze lankmoedigheid
  • A601 Geld en hemels goed
  • A600 De Gemeente, een volk van priesters
  • A599 Migratie
  • A598 Babylonische Mosterd
  • A597 Bron van leven
  • A596 Kwalijk bidden
  • A595 Beter weten in de tempel
  • A594 De 144.000 verzegelden
  • A593 Wie is toch Deze?
  • A592 Avondmaal
  • A591 Opbouw van de Gemeente
  • A590 Geloof en goede werken
  • A589 De 24 oudsten
  • A588 Erfzonde en zo
  • A587 Evangelie en geloof
  • A586 Erfgenaam uit koninklijk geslacht
  • A585 Wonderen als tekenen
  • A584 Wat Christus nú doet
  • A583 Van moederschoot af
  • A582 Brieven over kerkhistorie
  • A581 Nieuwe identiteit
  • A580 De duizend jaren
  • A579 Open brief van Jacobus
  • A578 Eén tempel der waarheid
  • A577 De Goede Herder lééft
  • A576 Bóven de zon
  • A575 Jehovah, de Eerste en Laatste
  • A574 Openbaring, hoezo moeilijk?
  • A573 Gekruisigde Blijde Boodschap
  • A572 Dorsvloer en zo
  • A571 Hosea en het manke volk
  • A570 Aren en de wet
  • A569 Verschijnen en verdwijnen
  • A568 Onrechtvaardige rentmeester
  • A567 Geen verplaatsing, maar vervanging
  • A566 Op weg naar morgen
  • A565 Onderpand der Schriften
  • A564 ‘Allen’ als misverstand
  • A563 Zaligheid van de ziel
  • A562 Alle macht van de Gezalfde
  • A561 De parel en de schat
  • A560 Elementaire waarheid
  • A559 Komend koninkrijk
  • A558 Zinloos uitzinnig
  • A557 Identiteit door het Woord
  • A556 Verborgen zaligheid
  • A555 David en Absalom
  • A554 Uit het oog
  • A553 Wie zijn toch dezen?
  • A552 Uitverkoren zonen
  • A551 Uitverkoren volk
  • A550 Gods Masker
  • A549 Buitenaards
  • A548 Uitverkoren
  • A547 Niet zien maar geloven
  • A546 Deze uw dag
  • A545 Heilig alternatief
  • A544 Mission Invisible
  • A543 Waarheid in het huis Gods
  • A542 Onze hoop
  • A541 Kerst, het feestloze feest
  • A540 Alle beloften vervuld
  • A539 Het gezag van Paulus
  • A538 Het gezag van het Woord
  • A537 Verborgen genade
  • A536 Buiten de wereld
  • A535 Heel de raad Gods
  • A534 Belijdenis
  • A533 De zalving te Bethanië
  • A532 Amelek
  • A531 Liefde voor de Waarheid
  • A530 Onvergankelijk is het Woord
  • A529 Aanstelling tot Zoon
  • A528 Filadelfia of Laodicea
  • A527 Ontbonden naar heerlijkheid
  • A526 Universeel priesterschap
  • A525 De linnen grafdoeken
  • A524 Paroussia
  • A523 Ontdekte waarheid
  • A522 Verborgenheid
  • A521 Geroepen tot zoonschap
  • A520 Bedekking en Heerlijkheid
  • A518 De Hogepriester en de vaste spijs
  • A517 Het proeven van Gods wil
  • A516 De onrechtvaarige rechter
  • A515 Het herstel van Davids troon
  • A514 Het Lichaam van Christus
  • A513 Eén geworden met Christus
  • A512 Geen oordeel onder het Nieuwe Verbond
  • A511 Toonbeelden van genade
  • A510 Israëls toekomst
  • A509 Woord en wetenschap
  • A508 Zaligheid en heiliging
  • A507 Aangezicht tot aangezicht
  • A506 Apartheid
  • A505 De Eerstgeborene
  • A504 Werking der sterkte
  • A503 Noach en de zondvloed
  • A502 Sleutels van het Nieuwe Verbond
  • A501 Eenheid door het Woord
  • A500 God verandert niet
  • A499 Het apostolisch concilie van Jeruzalem
  • A498 Vrijheid is geen leegheid
  • A497 Zijn waar Hij is
  • A496 Saul en David in En-gédi
  • A495 Héél de Schrift
  • A494 Ongelovige gelovigen
  • A493 Berouw, vermaning, vertroosting
  • A492 De strijd van Gideon
  • A491 Wonderbare spijziging
  • A490 Gebod(en) en Wet
  • A489 Hoorders of daders?
  • A488 Davids Volkstelling
  • A487 Beloofde toekomst
  • A486 Gods demonstratie
  • A485 Tafels in de Bijbel
  • A484 Een vrouw in het buitenland
  • A483 Gehoorzaam te water (doop)
  • A482 Het Overblijfsel
  • A481 De Samaritaanse Vrouw
  • A480 Voorbij de schaamte
  • A479 De Zoon des Mensen
  • A478 De bouwers en dé Bouwer
  • A477 De kracht der dwaling
  • A476 Aan wíe is de Zoon gegeven?
  • A475 De verloren zoon
  • A474 Het scenario van Amos
  • A473 Geschapen in Christus Jezus
  • A472 De onvruchtbare wijngaard
  • A471 Sprekende bomen
  • A470 Verborgen Vrucht
  • A469 Lijden aan belijden
  • A468 Rechtvaardigheid Gods
  • A467 Vreemdelingen van het licht
  • A466 God, waar bent u?
  • A465 Gods Evangelie van de Zoon
  • A464 Geen oorlog tegen onkruid
  • A463 Abrahams offer
  • A462 De heerlijkheid van Sion
  • A461 Vice versa Cyprus
  • A460 De langste dag
  • A459 Het geheim van de zonnenwijzer
  • A458 De échte helder-zienden
  • A457 Openbaring is al aangebroken
  • A456 Opname en Wederkomst
  • A455 Gemeente en Koninkrijk
  • A454 Vrij van de wereld
  • A453 Het heil voor de hoofdman
  • A452 Gods man in Bethel – 2
  • A451 Gods man in Bethel – 1
  • A450 Het volk der Meden?
  • A449 Ontvangen, bewaren en doorgeven
  • A448 Restitutie
  • A447 Oude en nieuwe wijn
  • A446 Vasten : Beeld van dood en rouw
  • A445 Van apostelen tot oudsten
  • A444 Het goede nieuws
  • A443 De Kracht van het Woord
  • A442 Héél het huis Israël
  • A441 De échte Leider is opgestaan
  • A440 Het gebed van Paulus
  • A439 Moet die Hoed?
  • A438 Michael en Zijn Engelen
  • A437 De ándere weg
  • A436 Beren op de weg
  • A435 Gods volk van de toekomst
  • A434 De deur, de Herder en de Stal
  • A433 De Ontembare Tong
  • A432 De Ware Kerk
  • A431 De Leer der Apostelen
  • A430 De symfonie der gemeente
  • A429 De Gelovige bij uitstek
  • A428 De Gemeente is geen kerk
  • A427 Het Zondeprobleem
  • A426 De verborgen Bruidegom
  • A425 Gegeven om aan te nemen
  • A424 Stap die dode wereld uit
  • A423 Leven in twee eeuwen
  • A422 De Opstandingen
  • A421 Bediening van Petrus en Paulus
  • A420 Staan blijven!
  • A419 Eeuwig Leven, géén toekomst muziek
  • A418 Brood en Wijn ten Leven
  • A417 Maar nu spreekt de Zoon
  • A416 Valse wetenschap
  • A415 Een verzegelde erfenis
  • A414 Orpa, Ruth en Boaz
  • A413 En leert van de vijgeboom
  • A412 Tot dienen geroepen
  • A411 Uitverkiezing en Predestinatie
  • A410 De zalving
  • A409 De opname en daarna
  • A408 Als God niet meer zwijgt
  • A407 Wat is nou Israël?
  • A406 Het boek des Levens
  • A405 Het zaad van Ismaël
  • A404 Het zaad van Amalek
  • A403 In Elia’s voetspoor
  • A402 Bezaleël en Aholiab
  • A401 Kiezen tegen kijken in
  • A400 Vruchten na onvruchtbaarheid
  • A399 De Tegenwoordige Waarheid
  • A398 Visioen van hemelburgers
  • A397 De profetie van Simeon
  • A396 Mozes en Christus
  • A395 Kaïn en Abel
  • A394 Achter het gordijn
  • A393 De toekomst van Jeruzalem
  • A392 De Gemeente in Psalm 16
  • A391 Levende hoop
  • A390 In de opperzaal
  • A389 Een priesterlijk geslacht
  • A388 De gemeente in Openbaring
  • A387 De startstreep en daarna
  • A386 De termijn der volkeren
  • A385 Kracht na het Kruis
  • A384 Eeuwig leven met verlies
  • A383 Erfenis der vrijheid
  • A382 Wijze en dwaze maagden
  • A381 Geen projectie maar reflectie
  • A380 Zon, maan en sterren
  • A379 Volharden tot het einde
  • A378 Een licht is opgegaan
  • A377 Heiligmaking
  • A376 De Drie Getuigen
  • A375 Aannemen, alstublieft!
  • A374 Een tweesnijdend zwaard
  • A373 Kleedt u zich maar uit
  • A372 Altijd Dezelfde
  • A371 Gevangenen van Christus
  • A370 Hebben en (vast) houden
  • A369 Het “Onze Vader”
  • A368 Geleid door de Geest
  • A367 Geest en Vlees
  • A366 Geloof of Godsdienst?
  • A365 De Wanhoop van de Wet
  • A364 De naaste Naaste
  • A363 Gezondheid!
  • A362 Hoezo Millennium?
  • A360 Een verhard volk
  • A359 Bent u ook blindgeboren?
  • A358 Jordanië en de Palestijnen
  • A357 Nederigheid
  • A356 Een voor-wereldlijk plan
  • A355 Lid van een kerk?
  • A354 Christus is Alles in Allen
  • A353 God is Alles in Allen
  • A352 Het Evangelie
  • A351 Ouderlingen, Priesters & Koningen
  • A350 Spelend voor Zijn aangezicht
  • A349 Eten van het Altaar
  • A348 Die in Hem blijft zondigt niet
  • A347 Antichrist & antichristen
  • A346 Gerechtvaardigd door Zijn bloed
  • A345 De Deur, De Herder & De Schapen
  • A344 De verworpen steen
  • A343 Waarom de doop? (doopdienst)
  • A342 De Rechtvaardigheid Gods
  • A341 Israel of de Gemeente
  • A340 Het offer van Jeftha
  • A339 Het Ware heiligdom
  • A338 Geest, Water & Bloed
  • A337 Kerstfeest?
  • A336 Onnaspeurlijke Rijkdom
  • A335 Het Geofferde Lichaam
  • A334 Wat doet Christus vandaag?
  • A333 Hij, die u roept, is getrouw
  • A332 De voorgestelde vreugde
  • A331 Die is en was en komen zal
  • A330 Johannes de Doper & Jezus
  • A329 De Zoon & Het Woord
  • A328 Gemaakt tot priesters
  • A327 De hoofdsom der dingen
  • A326 Het lichaam; dood of levend?
  • A325 Zijt niet bezorgd
  • A324 Pinksteren en onze bedeling
  • A323 Blijdschap en Gemeenschap
  • A322 De schuilplaats des Allerhoogsten
  • A321 Jozef en zijn broeders
  • A320 Zaligheid naar de heidenen
  • A319 De vrucht van de wijnstok
  • A318 Een schat in aarden vaten
  • A317 St.Michiel en de heilige berg
  • A316 Heden is de belofte vervuld
  • A315 De doop der bekering (doopdienst)
  • A314 Het zeer vaste profetisch woord
  • A313 Reiniging door de hoop
  • A312 De Gemeente in Jesaja
  • A311 Oordeel over levenden en doden
  • A310 Pasen, Hemelvaart en Pinksteren
  • A309 Het beloofde oordeel
  • A308 De Palestijnse Staat
  • A307 Ismaël, Paran en Petra
  • A306 Ik zal mijn geloften betalen
  • A305 Gekroond met goedgunstigheid
  • A304 Eéns brood deelachtig
  • A303 Kribbe, Kruis en Kroon
  • A302 Tegenwoordige waarheid
  • A301 Het anker der ziel
  • A300 Bethesda
  • A299 Joppe en Cesarea
  • A298 De Olijfberg en de berg Hor
  • A297 Petrus, Paulus en Jacobus
  • A296 Geloof en Dienst
  • A295 Geloof en Hoop
  • A294 Geloof en Bekering
  • A293 Geloof en Opstanding
  • A292 Geloof en Wedergeboorte
  • A291 Hij geeft het in de slaap
  • A290 Mede levend gemaakt met Hem
  • A289 Het bloed Zijns kruises
  • A288 Opklimmen en nederdalen
  • A287 Christelijke politiek
  • A286 De verandering van ons lichaam
  • A285 De vergelding der erfenis
  • A284 Wat hem wederhoudt weet gij
  • A283 De Mens Jezus Christus
  • A282 Op Uw Woord heb ik gehoopt
  • A281 Efeze & het Oude Testament
  • A280 Gelijk allen in Adam sterven
  • A279 Kores, Christus & Israël
  • A278 De belofte van een goed geweten
  • A277 Alle knie zal zich buigen
  • A276 De 2300 avonden morgens
  • A275 De 144.000
  • A274 Het teken der tongen
  • A273 Geen geweten der zonden
  • A272 Gezegend in Christus
  • A271 Rechtvaardiging uit werken
  • A270 Water en Bloed
  • A269 De Tempel en de Voorhof
  • A268 De verwoesting van Jeruzalem
  • A267 Wet of Genade
  • A266 Een lied op de sabbathdag
  • A265 Gemeente uit Joden en Heidenen
  • A264 De Tegenwoordige Waarheid
  • A263 Aanstelling tot Zonen
  • A262 De vrucht der lippen
  • A261 Brood en Wijn
  • A260 Heiligmaking des Geestes 02
  • A259 Heiligmaking des Geestes 01
  • A258 Blijven in de Wijnstok
  • A257 Volmaakte Liefde
  • A256 Jezus, Judas en Johannes
  • A255 Simeon en de dochter van Aser
  • A254 Jozef, Maria en Jezus
  • A253 De Hoop in de Hemelen
  • A252 De vraag der Grieken
  • A251 Toegerekende Gerechtigheid
  • A250 Paulus op de berg Sinai
  • A249 Kennis maakt opgeblazen
  • A248 Vernieuwing des gemoeds
  • A247 Juda zal gaan tot Israël
  • A246 Niet alleen voor dat volk
  • A245 Pinksteren en Pasen
  • A244 Hulp ter bekwamer tijd
  • A243 Deze Jezus zal alzo wederkomen
  • A242 De hemelse gemeente
  • A241 De sleutel tot wijsheid
  • A240 Verlossing uit slavernij
  • A239 Vervreemd v/h burgerschap Israëls
  • A238 Saulus & Saulus in Filippi
  • A237 De Herder stelt Zijn Leven
  • A236 De eerste en de tweede tabernakel
  • A235 Aanstelling tot zonen
  • A234 Het beest en Babel
  • A233 Koper, IJzer & Leem
  • A232 Bekeert u en laat u dopen
  • A231 Babel en Bethel
  • A230 Verstandig acht geven
  • A229 Gij zijt goden
  • A228 Leid mij op een rotssteen
  • A227 Mozes, Jozef, David en Jezus
  • A226 In God is mijn heil
  • A225 Mozes’ vlucht
  • A224 De tien en Thomas
  • A223 Rijdend op een ezel
  • A222 De inwijding van de tempel
  • A221 Het licht der heidenen
  • A220 Gethsemane
  • A219 Getriomfeerd met Christus
  • A218 Nieuwe wijn in nieuwe zakken
  • A217 De ster der wijzen
  • A216 Ik zal U volgen
  • A215 De Farizeeër en de tollenaar
  • A214 De volheid der heidenen
  • A213 De tijden der heidenen
  • A212 De opstanding en de jongste dag
  • A211 Dat zij U kennen…..
  • A210 100 – 60 – 30 voud
  • A209 Bekering en doop
  • A208 Zij bleven volharden
  • A207 Het Lam Gods
  • A206 Alle menselijke ordening
  • A205 Oefening tot godzaligheid
  • A204 De maanzieke knaap
  • A203 Behouden door Zijn leven
  • A202 De verheerlijking op de berg
  • A201 Twee naturen
  • A200 Wedergeboorte 02
  • A199 Wedergeboorte 01
  • A198 Nu zijn wij kinderen Gods
  • A197 Dat dan de zonde niet heerse
  • A196 Verblijdt u in den HEERE
  • A195 Wie de Zoon heeft heeft het leven
  • A194 Priester in de hemel
  • A193 Pinksteren
  • A192 De Geest was nog niet
  • A191 Door de Schelfzee
  • A190 De gezindheid van Christus
  • A189 Troost troost Mijn volk
  • A188 Voor zichzelf rekenschap geven
  • A187 De heilige stad
  • A186 Zuiver water des Levens
  • A185 Kruis of Kroon
  • A184 Israël en de Gemeente
  • A183 Adoni-Bezek’s duim
  • A182 Maar gij zult mij zien
  • A181 Het tweede Pascha
  • A180 Christus in u
  • A179 De melaatse
  • A178 De enge poort
  • A177 Leven, Liefde, Loon
  • A176 Hij zorgt voor u
  • A175 Het geklank en de opname
  • A174 Judas en Petrus
  • A173 Pinehas, Zimri en Kozbi
  • A172 Licht in de nacht
  • A171 De Ark bij Dagon
  • A170 De Eenheid der Gemeente
  • A169 Een gereinigd Hart
  • A168 Naar boven geboren
  • A167 De Heilige Rivier
  • A166 Christus alleen
  • A165 Gods medearbeiders
  • A164 De verantwoordelijkheid v/d gelovige
  • A163 Het kruis en de wet
  • A162 De koning zal komen
  • A161 Jakob aan de Jabbok
  • A160 Jozef bij Potifar
  • A159 Verkoren tot Zaligheid
  • A158 Lea en Rachel
  • A157 Waarheid
  • A156 Jozef en Christus
  • A155 Ongelovig Israël
  • A154 De loopbaan des geloofs
  • A153 De bepaalde raad Gods
  • A152 Roemen in de verdrukking
  • A151 De roeping van Levi
  • A150 De besnijdenis van Christus
  • A149 Der Goddelijke Natuur deelachtig
  • A148 Micha en de Priester
  • A147 Aäron en Eleazar
  • A146 Onderzoek de Schriften
  • A145 Bedekselen der schande
  • A144 De letter en de Geest
  • A143 Chanoeka
  • A142 Beelddrager Gods
  • A141 In hope zalig geworden
  • A140 Volharden
  • A139 De Ark bij Obed-Edom
  • A138 De zone Gods
  • A137 Siloam de wijngaard en de vrouw
  • A136 Ehud
  • A135 Melk en vaste spijs
  • A134 Het kruis van Christus
  • A133 Naäman
  • A132 De Herbouw van Babel
  • A131 De rijkdom Zijner Genade
  • A130 Zonde tegen de Heilige Geest
  • A129 De gekruisigden
  • A128 Ark en Ararat
  • A127 Mozes en de mand
  • A126 De boze wijngaardeniers
  • A125 De andere Trooster
  • A124 Hemelvaart en Pinksteren
  • A123 De baard van Aaron
  • A122 Doop in Christus (doopdienst)
  • A121 De graven geopend
  • A120 De Opstanding – 2
  • A119 De Opstanding – 1
  • A118 Palmpasen
  • A117 Salomo’s rechtspraak
  • A116 De Rol en de Efa
  • A115 De doorn in het vlees
  • A114 David en de toonbroden
  • A113 De koninklijke bruiloft
  • A112 Zoek eerst het koninkrijk
  • A111 De naamloze zoon
  • A110 Zijn ziel verheft zich
  • A109 Een geboren kind, een gegeven Zoon
  • A108 Immanuël
  • A107 Johannes de Doper
  • A106 Doop & wedergeboorte doopdienst
  • A105 De Wedergeboorte van Christus
  • A104 Adam en Christus
  • A103 De 2 verspieders
  • A102 De 10 melaatsen
  • A101 Uitverkiezing en predestinatie
  • A100 De vis en de Stater
  • A099 De onbekende God
  • A098 De wereld gekruist
  • A097 De doofstomme genezen
  • A096 Pilaren in het huis Gods
  • A095 Geloof en werken
  • A094 De cijnspenning
  • A093 Maria en Martha
  • A092 De twee vogels
  • A091 De Barmhartige Samaritaan
  • A090 Uw Heiligmaking
  • A089 Geloof doop en leven
  • A088 De Bergrede
  • A087 Jezus en Jesaja
  • A086 Gideon en het vlies
  • A085 De ware wijnstok
  • A084 Geboorte en wedergeboorte
  • A083 De Zoon des Mensen in de hemel
  • A082 Mozes Aaron en Hur
  • A081 Niet tegen vlees en bloed
  • A080 De wonderbare visvangst
  • A079 Leer mij uw weg
  • A078 Uitverkiezing
  • A077 Voor ons overgegeven
  • A076 Waarheid en leugen
  • A075 Oudsten in de Gemeente
  • A074 Sabbat of Zondag?
  • A073 Mefiboseth
  • A072 Izak en Ismaël
  • A071 Gamaliëls raad
  • A070 De kamerling
  • A069 Bevrijdingsdag
  • A068 De waterzuchtige man
  • A067 De doden en het evangelie
  • A066 Een gerust en stil leven
  • A065 De drijvende bijl
  • A064 Geen zilver of goud
  • A063 Een gebouw bij God
  • A062 De tempelreininging
  • A061 De zalving in Bethanië
  • A060 De 12 jarige Jezus in de tempel
  • A059 Hebt gij Heilige Geest ontvangen?
  • A058 Simeon en Anna
  • A057 Uit Hem, door Hem, tot Hem
  • A056 De arbeiders in de wijngaard
  • A055 De Waarheid maakt vrij
  • A054 De dorre hand
  • A053 De overspelige vrouw
  • A052 Ananias en Saffira
  • A051 De Bloedbruidegom
  • A050 De jongeling van Nain
  • A049 De Christelijke vrijheid
  • A048 Jezus wandelt op de zee
  • A047 Heilig in al uw wandel
  • A046 Het Brood des Levens
  • A045 Neem Uw Geest niet van mij
  • A044 Duizend jaar en daarna
  • A043 David in Adullam
  • A042 Petrus’ toespraak
  • A041 Nicodémus
  • A040 De rijke man en Lazarus
  • A039 De Voetwassing
  • A038 Jacob in Bethel
  • A037 Abrahams roeping
  • A036 De doop van Johannes
  • A035 De bruiloft te Kana
  • A034 De Emmaüsgangers
  • A033 De lamme van Kapernaum
  • A032 De besnijdenis – 2
  • A031 De besnijdenis – 1
  • A030 Gelegd in de kribbe
  • A029 Zondvloed en Doop
  • A028 En wij spreken Wijsheid
  • A027 Vergeving van zonden
  • A026 Het dochtertje van Jairus
  • A025 Laat de kinderen komen
  • A024 De blindgeborene
  • A023 De Verhoogde Slang
  • A022 De Laatste Bazuin
  • A021 Krijgsknecht van Christus
  • A020 Israels bekering
  • A019 De opstand der volkeren
  • A018 Opname en verdrukking
  • A017 Israels herstel
  • A016 Mara
  • A015 Gezet in de Hemel
  • A014 Onrechtvaardige rentmeester
  • A013 Honing
  • A012 Simson
  • A011 Het nieuwe leven
  • A010 Babel
  • A009 De Rode Vaars
  • A008 Een nieuw schepsel
  • A007 De goede strijd
  • A006 De Toorn van God
  • A005 Het levenbrengend Woord
  • A004 Zacheus
  • A003 Brood en Beker
  • A002 Bethesda
  • A001 De Naaste

Laatste wijzigingen

  • 8 april 2018 Nieuwe website gestart!

Laatste losse onderwerpen

  1. A641 Aan tafel Ab Klein Haneveld 01:07:35
  2. A640 De Gemeente, een uitzonderlijk volk Ab Klein Haneveld 01:15:40
  3. A639 Getuigen van toen Ab Klein Haneveld 01:15:26
  4. A638 Troas en Europa Ab Klein Haneveld 01:17:52
  5. A637 Heiliging in Drievoud Ab Klein Haneveld 01:18:20
  6. A636 Verlost en afvallig Ab Klein Haneveld 01:15:26

Embed

Copy and paste this code to your site to embed.

© BIJBELS PANORAMA | All rights reserved |

Een bepaalde term is niet altijd maar op één ding van toepassing. We leren bijvoorbeeld altijd dat de titel Christus slaat op Degene, Die opgestaan is uit de doden en zit ter rechterhand Gods, maar de Bijbel spreekt niettemin over de kruisiging van Christus. Wij zijn dan geneigd te zeggen dat het Jezus moet zijn, omdat Die gekruisigd werd. Dat is ook zo. Maar het staat er zo, om verband te leggen met het feit dat Jezus weliswaar gekruisigd werd, maar daardoor de Christus is geworden en zo is er dus toch sprake van het kruis van Christus. Want Hij is alleen via het kruis geworden tot Christus. Verder wordt er gesproken over Jezus, Die ter rechterhand Gods zit. Terwijl wij weer zeggen, dat Jezus toch moet zitten op de troon van David in Jeruzalem en dat Christus ter rechterhand Gods behoort te zitten. Dat zou dan de juiste terminologie zijn. Maar Jezus, de zoon van David, werd door God uit de mensen genomen en gesteld bij God om de zaken te doen, die daar te doen zijn.

In Duitsland vind je die naam ook, hoewel er in dat land over het algemeen helemaal geen Saksen wonen. Maar de naam is blijven hangen bij het land en vervolgens hebben andere volken die zich daar later vestigden, hun naam ontleend aan die naam en hebben zich Saksen genoemd, omdat ze in Saksen woonden. Dat land heette Saksen, omdat vroeger de Saksen daar woonden. Maar als iemand beweert dat hij een Saks is, kan hij dat niet bewijzen, omdat hij toch geen geslachtsregister heeft.

Uitzonderingen vind je gelukkig ook, want iedere heiden die wilde kon toetreden tot het burgerschap Israëls. Hij moest dan wel tot geloof in de God van Israël komen en zich aanpassen aan de omstandigheden en cultuur en in zekere zin ook aan de religie van Israël.

Tollenaren zijn een beeld van de 10 stammen. Hoeren en tollenaren worden in Israël beschouwd als zondaren, maar het blijkt dat zowel hoeren als tollenaren eigenlijk een beeld zijn van de 10 stammen van Israël, die ontrouw zijn. Want de hoer is ontrouw aan de man en loopt bij hem weg. Hoererij is in de Schrift gewoon ontrouw. De tollenaren beelden hetzelfde uit, maar dan mannelijk. Tollenaren zijn wel Joden, maar ze dienen de vijand. Ze maken deel uit van het Romeinse, wereldlijke systeem. Zij verzamelen belasting voor de keizer. Ze dienen dus andere volkeren. Dat is ook een beeld van de 10 stammen. Het is eigenlijk Israël, maar het maakt deel uit van het heidens systeem. Zacheüs, de tollenaar, werd geplukt uit een wilde vijgenboom. De tamme vijgenboom is een beeld van het Joodse volk en de wilde van dat deel van Israël dat geen vrucht draagt. De 10 stammen dus. Zacheüs wordt dan ook meteen afgevoerd. De Heer gaat met hem een huis binnen en laat de hele menigte buiten achter. Dat is altijd een beeld van onze bedeling. Een verborgen Koninkrijk, buiten de geopenbaarde dingen. We kennen nog wel een paar hoeren en tollenaren uit de Bijbel. Daarbij krijg je altijd precies hetzelfde verhaal. Dat blijkt altijd te kloppen. De gelijkenis van de verloren zoon heeft ook dezelfde betekenis, want de zoon die nooit weg was, wordt daar letterlijk vergeleken met de Farizeeën en Schriftgeleerden, het jodendom dus. En de zoon die weg was, wordt vergeleken met de hoeren en tollenaren. Er zit natuurlijk nog een veel diepere toepassing achter. Het gaat niet over Schriftgeleerden en Farizeën, maar over de 2 stammen als zodanig. Ze waren nooit weggeweest, nooit zoekgeraakt, maar de 10 stammen wel. Zij komen op één of andere vreemde wijze, want er wordt niet bij verteld hoe, tot inkeer, tot kennis van zichzelf. Ze weten ineens weer wie ze zijn en welke verantwoordelijkheid ze dragen en keren dan terug tot de Heer. Tot de Vader namelijk. Niet als zoon, maar als dienstknecht. Maar de Vader stelt hem toch aan als zoon, waarna de ander dus jaloers wordt..(*4) Tollenaren zijn een beeld van de 10 stammen. Hoeren en tollenaren worden in Israël beschouwd als zondaren, maar het blijkt dat zowel hoeren als tollenaren eigenlijk een beeld zijn van de 10 stammen van Israël, die ontrouw zijn. Want de hoer is ontrouw aan de man en loopt bij hem weg. Hoererij is in de Schrift gewoon ontrouw. De tollenaren beelden hetzelfde uit, maar dan mannelijk. Tollenaren zijn wel Joden, maar ze dienen de vijand. Ze maken deel uit van het Romeinse, wereldlijke systeem. Zij verzamelen belasting voor de keizer. Ze dienen dus andere volkeren. Dat is ook een beeld van de 10 stammen. Het is eigenlijk Israël, maar het maakt deel uit van het heidens systeem. Zacheüs, de tollenaar, werd geplukt uit een wilde vijgenboom. De tamme vijgenboom is een beeld van het Joodse volk en de wilde van dat deel van Israël dat geen vrucht draagt. De 10 stammen dus. Zacheüs wordt dan ook meteen afgevoerd. De Heer gaat met hem een huis binnen en laat de hele menigte buiten achter. Dat is altijd een beeld van onze bedeling. Een verborgen Koninkrijk, buiten de geopenbaarde dingen. We kennen nog wel een paar hoeren en tollenaren uit de Bijbel. Daarbij krijg je altijd precies hetzelfde verhaal. Dat blijkt altijd te kloppen. De gelijkenis van de verloren zoon heeft ook dezelfde betekenis, want de zoon die nooit weg was, wordt daar letterlijk vergeleken met de Farizeeën en Schriftgeleerden, het jodendom dus. En de zoon die weg was, wordt vergeleken met de hoeren en tollenaren. Er zit natuurlijk nog een veel diepere toepassing achter. Het gaat niet over Schriftgeleerden en Farizeën, maar over de 2 stammen als zodanig. Ze waren nooit weggeweest, nooit zoekgeraakt, maar de 10 stammen wel. Zij komen op één of andere vreemde wijze, want er wordt niet bij verteld hoe, tot inkeer, tot kennis van zichzelf. Ze weten ineens weer wie ze zijn en welke verantwoordelijkheid ze dragen en keren dan terug tot de Heer. Tot de Vader namelijk. Niet als zoon, maar als dienstknecht. Maar de Vader stelt hem toch aan als zoon, waarna de ander dus jaloers wordt.

Als Paulus in Romeinen 11 zegt dat God Zijn volk niet verstoten heeft, dan zeggen wij dat dit komt omdat er een overblijfsel is bij de Joden, zoals bijvoorbeeld Paulus zelf en anderen. Maar Paulus is uit de stam van Benjamin. Waarna de volgende vraag zich aandient: stond Paulus, wat afstamming betreft, nu dichter bij de Joden of bij Jozef? Dichter bij Jozef natuurlijk, omdat hij uit Benjamin stamt, de volle broer van Jozef. Het is toch eigenaardig dat het gelovig overblijfsel onder de Joden wordt voorgesteld onder de naam ”Benjamin” en dat bij nader inzien de naam ”Benjamin” juist het verband legt met de 10 stammen. De grote man, voor wat betreft de gemeentelijke waarheid met betrekking tot onze bedeling, blijkt inderdaad een nauwere relatie, qua afkomst, te hebben met Jozef dan met Juda.

De geschiedenis van Dina en de Sichemieten levert hetzelfde verhaal. Sichem, Samaria; Johannes 4, de Samaritaanse vrouw; de vrouw (Dina) uit Sichem, Sichar. In Johannes 4 wordt vastgesteld dat de Joden niet geloven, maar de Samaritanen wel. Er staat zelfs dat de zaligheid uit de Joden is. Dat is dubbelzinnig. Het kan betekenen dat de zaligheid tot stand komt via de Joden, maar het kan ook betekenen dat de zaligheid van de Joden zou worden weggenomen en gegeven, in dat verband aan Samaria. Als het van Jeruzalem naar Samaria gaat, dan gaat het van de 2 stammen naar de 10. Want Samaria was ooit de hoofdstad van de 10 stammen van Israël.

De christenvervolging is heus uitgevonden door de Joden. Waarna de Joden zullen zeggen dat de Jodenvervolging is uitgevonden door de christenen. Maar dat is niet waar, want dat waren de Romeinen. Daarmee praat ik de geschiedenis niet goed, maar geef ik alleen aan waar het begon. Dat is jaloezie. Dat leidt tot haat, tot moord en doodslag. En daar gaat het hier over.

Terwijl ik dat zeg, denk ik aan het eind van het boek Genesis, waar de beenderen van Jozef gelegd worden in Egypte. Dat is het einde van het verhaal en zelfs het einde van het hele Bijbelboek. Ze legden zijn gebeente in een kist in Egypte. Zullen deze been deren leven? Jozef was gebalsemd en werd later meegenomen bij de uit tocht uit Egypte en uiteindelijk begraven in Kanaän, bij Sichem op de plaats waar later de Samaritaanse vrouw bij de put zit en daar de Heer ontmoet.

De aardigheid is natuurlijk dat de hele huishouding van de groep uit Bethanië, door de Joden in een schip gezet werd om van hen af te komen. Dat was in de dagen van de eerste christenvervolgingen in het jaar 36. Ze werden in een schip gezet zonder roer en zonder zeil en leden dus vanaf het begin al schipbreuk, net als Paulus. Hoewel Paulus in Malta aankwam, bij de bloed- vloeiende man, kwamen zij keurig aan in Marseille, in Gallië. Daar woonden Galliërs, afstammelingen van de Kelten en die zijn afstammelingen van de 10 stammen van Israël. Daar ontmoetten zij een gezantschap van het Britse koningshuis die hen uitnodigde naar Brittannië te komen. Daar kwamen ze in hetzelfde jaar nog aan en werden verwelkomd door het Britse koningshuis, de beroemde Caractacus. In het Keltisch “Caradoc”. Dat was een legendarische figuur uit de ongewijde geschiedenis.

Hoe komt het dat het Evangelie bij de Angelsaksische of Keltische vol-keren zo makkelijk ingang vond? Het Evangelie beant- woordde aan de verwachtingen van deze volkeren. Zij wachtten op de komst van de Messias, Die aangekondigd was door de ene algemene God. Het waren monotheïstische volkeren. Hij was Degene Die de vervulling was van de oude Keltische wijsheid en hun toekomstverwachting.

Deze Bijbelstudie bevestigt de gedachte dat Bijbelstudie vooral bestaat uit zeer goed lezen om de juiste verbanden te kunnen leggen. Vooral als het om zaken gaat die te maken hebben met dé Verborgenheid, de Gemeente. De zeer bekende woorden van Paulus over het ongeloof en het geloof van Israël hebben daarom veel meer in zich dan op het eerste gezicht lijkt. Wie is dat volk dat geen volk was? Wie zijn meer specifiek de heidenen? Aan wie behoort eigenlijk de oorspronkelijke naam Israël toe? De antwoorden op deze vragen leiden ons telkens weer naar de 10 stammen.

Let op, ze waren maar met z’n tweeën. Er was niemand bij. Het gebeurde in het verborgene.

Bijbels Panorama’S.

Om de Bijbelstudies te ondersteunen zijn er door ons een aantal Bijbelse schema’s opgesteld. De oorspronkelijke schema’s uit 1996 zijn door ons in een nieuw jasje gestoken en opnieuw uitgebracht in een brochure. De schema’s zijn voorzien van commentaar en veel tekstverwijzingen. Deze brochure kan erg behulpzaam zijn bij het bestuderen van de Heilige Schrift en het vasthouden van de “rode draad” van diverse Bijbelse onderwerpen.

Wedergeboorte 1 – De weg er naar toe.

In de prediking van het Evangelie van Jezus Christus worden vele Bijbelse uitdrukkingen gebruikt, die alle te maken hebben met de manier waarop een sterfelijke zondaar eeuwig leven kan ontvangen. Er wordt gesproken over bekering, verzoening, geloof, genade, rechtvaardigmaking, verlossing en bevrijding. Een woord, dat slechts zelden gebruikt wordt, maar toch zo ontzettend belangrijk is, omdat het in essentie aangeeft, waar het eigenlijk allemaal om gaat, is “wedergeboorte”. We willen ons daarom bezighouden met wat de Bijbel onder wedergeboorte verstaat.

Wedergeboorte 2 – het nieuwe leven.

De natuurlijke mens is door zijn geboorte uit Adam een zondaar, en daarom ongeschikt voor het koninkrijk Gods. (1 Kor. 15 : 50). Wat nodig is, is dat de zondaar in ieder geval verlost wordt van zijn oorspronkelijke afstamming en opnieuw verwekt of geboren wordt, waardoor hij een nieuwe natuur ontvangt. Deze verlossing van de oude natuur is voor ons, die geloven in het verzoenend sterven van de Here Jezus een heerlijk feit, omdat wij weten, dat “onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde…. ” (Rom. 6 : 6).

Deze voor God gestorven zondaar ontvangt echter tevens met Christus nieuw leven, omdat de opstanding van Christus, evenals Zijn sterven, in onze plaats was. Zijn opstanding is daarom ook onze opstanding.

Wedergeboorte 3 – de hoop van Israël.

In het beroemde nachtelijke gesprek tussen Nicodemus en de Heere Jezus doet de laatste een wet zeer markante uitspraak. Nadat Hij tot driemaal toe gesproken heeft over de wedergeboorte als noodzaak om het Koninkrijk Gods te zien of in te gaan, verwijt hij Nicodemus dat deze niet bekend is met het begrip  “wedergeboorte” :

“Zijt gij de ( niet een maar de ) leraar van Israël,
en weet gij deze dingen niet? Joh.3: 10.

Wedergeboorte 4 – de hoop der schepping.

De eerste bladzijden van de Bijbel, overbekend als zij zijn, vertellen ons over de wijze waarop de wereld zoals wij die kennen tot stand gekomen is. En direct worden we geconfronteerd met de meest gecompliceerde problemen. We lezen hoe de wereld van kwaad tot erger vervalt. Hoe zij, verre van te evolueren, juist degenereert.
Maar tegen elke menselijke verwachting in kent de Schrift een “happy end”! We lezen daar immers over het tot stand komen van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde ter vervanging van de oude hemel en aarde, die voor eeuwig zijn weggedaan. De oude schepping blijkt op het laatste ogenblik vervangen te worden door een nieuwe.

Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarin gerechtigheid woont!

Welk een Heiland!

God heeft altijd veel liefde voor de mensheid gehad. Hoewel de mensen hebben gezondigd en zich van Hem hebben teruggetrokken, heeft God toch in Zijn liefde gezorgd voor een ‘uitweg’ voor zondaren en ‘een weg tot verzoening’ met Hem. En dit plan tot verzoening en verlossing is het hoofdthema van de Bijbel.

De reden, waarom God ons dit Boek gegeven heeft, is: ons met dit heerlijke verlossingsplan bekend te maken.

De rijkdom Zijner genade.

Genade is de onbegrijpelijke en onverdiende gunst van God. Genade betekent, dat God Zelf de verantwoordelijkheid van de schuldige mens op Zich neemt.

Genade wordt om niet aangeboden aan hen, die “dood waren in de misdaden en in de zonden”, die “wandelden naar de eeuw dezer wereld, naar de overste de macht der lucht” en die van nature “kinderen des toorns” waren. Het wordt aangeboden door de Here Jezus. Genade is “Gods grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden” en waardoor Hij ons “heeft levend gemaakt met Christus en ons mede gezet heeft in de hemel in Christus Jezus.”

De Bruidegom en de Bruid

Over de vraag : Wie is de de  “Bruid van Christus”.
Is dit de Gemeente of behoort deze titel aan het gelovig overblijfsel van Israël?

Behouden! ….. Wat nu?

God biedt ons Jezus niet alleen aan als Zondendrager en als Bevrijder van de macht der zonde, maar ook als onze Here en Koning. Wij lezen In de Handelingen 2 : 36: “Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Here en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus. Die gij gekruisigd hebt”. Jezus aannemen betekent Hem als Goddelijke Meester erkennen, aan Wie wij ons met geheel ons hart en leven onderwerpen. Wiens onbeperkte heerschappij over ons leven wij met vreugde aanvaarden, zodat het nu voortaan niet meer de vraag is:

Wat zal ik graag willen doen? – maar de vraag is nu slechts: Wat wil Hij dat ik doen zal?

De Dynasty van Adam

Systematische Bijbelstudie met als onderwerp de geslachtsregisters en het erfrecht van de Zoon des Mensen.

Levend water voor dorstige zielen.

Het is een voorrecht voor iedere gelovige het levende water verder te mogen brengen voor zover God hem de gelegenheid daartoe geeft. Laten wij nu een ogenblik nadenken over wat het betekent, een kanaal van zegen voor anderen te zijn.

Stel u voor, dat u genezen bent van een gevaarlijke ziekte en u weet zeker, dat het middel, dat u hebt gebruikt, onfeilbaar is. Zou u dan niet graag dit medicijn overal bekend willen maken? Natuurlijk zou u er niet over kunnen zwijgen. Evenzo willen wij graag overal bekend maken, dat er stromen van zegen zullen vloeien uit het hart van een ieder, die gelooft in de Here Jezus.

Christus in u, de hoop der heerlijkheid.

Paulus stelt nadrukkelijk vast, dat  ‘God het is die in ons werkt, beide, zowel het willen als het werken, naar Zijn wel behagen’ (Fil.2:13).
Onze verantwoordelijkheid in deze is geen andere dan te geloven, dat Hij bij machte is het ‘willen’ en het ‘werken’ in ons te richten en te besturen; en om te luisteren naar Zijn stem.

Met het oog op deze verantwoordelijkheid zouden wij elke gelovige. op het hart willen binden zijn ‘werken’ te toetsen aan het Woord en in het gebed, om zeker te zijn, dat het werkelijk de  ‘goede werken zijn, die God te voren bereid heeft opdat gij daarin zoudt wandelen’ . Efeze 2:10

Wat is de Gemeente, wat is ze niet?

Aan niets heeft de Gemeente van Jezus Christus in onze dagen meer behoefte dan dat in haar de grondwaarheden van de Christelijke hoop weer levend en zichtbaar worden.

Wij moeten helaas de klacht uitspreken, die eigenlijk ook een aanklacht is, dat de Kerk van Christus deze grondwaarheden met hun wonderbare perspectieven voor de eindtijd verduisterd heeft ten gunste van een ontwikkelingsleer over wereldverbetering en maatschappijvernieuwing, die echter noch Bijbels gegrond noch door de loop der geschiedenis gerechtvaardigd is.

De zelfbezinning van de Gemeente moet beginnen met de terugkeer tot het fundament van de Schrift en tot de verwachting van de Christelijke hoop.

Het herstel van Israël.
een studie in Zacharia 14 en Deuteronomium 30

Dit is een heel bekende profetie. Het is een bekende waarheid, dat de Heer Jezus ooit terug zal keren uit de hemel. Hij zal Zijn voeten dan letterlijk en zichtbaar zetten op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten (vs 4).

Het staat onomstotelijk vast, dat dat gaat gebeuren.

Toch zijn er heel wat christenen, die deze profetie helemaal niet kennen. Als ze deze profetie ooit al eens gehoord hebben, geloven ze hem dikwijls niet. Men zegt dan: “Dat moet u geestelijk zien.” Dan zeg ik: “Goed, verklaar het mij dan. Wat betekent het dan geestelijk”? Men is dan snel uitgepraat, want dit is geestelijk niet te verklaren. (A.K.H.)

Brieven in de Bijbel worden brieven genoemd omdat ze niet voor iedereen bestemd zijn, maar in principe alleen voor diegenen aan wie de brief gezonden is. Deze brieven zijn voor de Gemeente en niet voor de hele wereld. Ook al staat er in lang niet alle brieven bij aan wie het geschreven is, toch blijkt uit de briefvorm of het aan gelovigen of ongelovigen geschreven is.

Wij noemen dat erfelijkheid. Ieder mens heeft bepaalde eigenschappen van zijn ouders. Dat kan mijn moeder niet helpen, maar mijn vader wel. Als een moeder verantwoordelijk was voor de zondige natuur, zou de Here Jezus geboren zijn met een zondige natuur. Hij had gewoon een menselijke en adamitische zondige moeder. Het moge duidelijk zijn dat de zondige natuur die erfelijk is, zich kennelijk vererft via de vader.

(1*) 2 Korinthe 8:5 spreekt over bekeerden, over gelovigen, die zich -met al hun gedachten en daden – aan de Heer gaven

(2*) Men kan -Bijbels- het “Woord”, het “Getuigenis”, een “persoon” aannemen, maar niet het geloof.

In deze studie zal het niet gaan over de vraag of de wereld geschapen werd, of door evolutie tot stand is gekomen. Het gaat hier om Bijbelstudie en dus weten wij vanuit “Het Woord” van God dat de wereld niet door evolutie tot stand is gekomen. Wie de wereld nauwkeurig bekijkt weet dat evolutie onzinnig is.

Het is een wijdverbreid misverstand dat God de hemel en de aarde in zeven dagen geschapen zou hebben. Dat staat nergens in de Bijbel!

(1)(2)(6)
Voor meer informatie hierover kunt u de gratis Bijbelstudies op Mp3: “C003 Model der schepping” beluisteren of bestellen. Zie hiervoor onze Mp3 pagina’s

(3) Het gaat bij het Hebreeuws altijd om het Woord van God, want dat is de enige plaats waar Hebreeuws voorkomt. Hebreeuws dat elders voorkomt, is van de Bijbel afgeleid. Daarom dient een woord altijd binnen de context van het Woord van God te worden bestudeerd, want dáár krijgt een woord zijn betekenis

(7) Bedoelt wordt het geopenbaarde Koninkrijk op aarde.

(8) Dit geldt ook voor de leer der restitutie. Wanneer men de diverse Schriftplaatsen op een eerlijke en juiste manier met elkaar vergelijkt, kan men slechts tot de conclusie komen dat er restitutie heeft plaatsgevonden. Wie dat niet doet weet deze dingen niet, maar het is hem willens onbekend. Men moet bereid zijn om Schrift met Schrift te vergelijken. Vervolgens zal men de waarheden die de Schrift aangeeft dienen te accepteren. Het gaat dus om geloof in het Woord van God.

(9) Men is overal op aarde op zoek naar iets waardoor de mens eeuwig zou kunnen leven (= levens-elixer). Men weet dat zoiets zou moeten bestaan. Men weet dit, omdat het ooit bestaan heeft, namelijk: de boom des levens. Tegenwoordig is er ook een boom des levens, maar dat is een geestelijke boom des levens. Die geeft geestelijke leven. Die Boom is Christus.

Een lijst met Schriftplaatsen met de woorden “thoohoe” en “boohoe”, is hier te vinden: https://www.bijbelspanorama.nl/s40-de-leer-der-restitutie-bijlage-thoohoe-en-boohoe/

Een lijst met Schriftplaatsen met de woorden “thehoom” is hier te vinden:
https://www.bijbelspanorama.nl/s40-de-leer-der-restitutie-bijlage-2-het-woord-thehoom/

Als een Groninger “moi’” zegt en je moet het naar het Nederlands vertalen, “dag”. En als een Groninger ‘moi’ zegt en je moet het naar het Hebreeuws vertalen, dan is het “shalom”, want “moi” is de wijze gewoonlijk groeten. Als de Hebreeën elkaar groeten, zeggen ze “shalom”. “Moi” “shalom”, Het heeft wel dezelfde functie. Het functioneert als groet. Nu ziet u, hoe gevaarlijk het is om te vertalen en om met betekenissen van woorden te schermen

In feite is de getalswaarde van neshamah 395, namelijk: k Nun (50), s Shien (300), m Méem (40) h wordt meestal genegeerd. Het waarom dat is mij niet bekend.

Eén van de meest tragische dingen van onze tijd is, dat door al die communicatiemiddelen van vandaag ons denken zodanig beïnvloed of aangesproken wordt, dat wij helemaal niet meer vrij zijn om te denken. Zelf denken is er niet meer bij.

Je kunt het overal in geïnformeerd worden als een zegen beschouwen, maar het is een vloek als je overal over geïnformeerd wórdt. Het is geweldig dat wanneer je iets wilt weten, je een boek uit de kast kunt trekken of het via de computer kunt opzoeken. Maar het is verschrikkelijk als al die informatie elke dag van minuut tot minuut over je uitgestort wordt. Neem alleen die informatie tot u die van wezenlijk belang is. Onze basis is daarbij natuurlijk uiteraard de Schrift zelf. Dan zal blijken dat men vrij wordt

Toen de vertalers in de Bijbel “sittimhout” tegenkwamen, hebben ze het keurig vertaald met sittimhout, omdat ze niet wisten wat voor houtsoort het was. Want “sittim” is geen Nederlands, maar Hebreeuws. Toen men een cherub in de Bijbel tegenkwam dacht men: “Wat is dat nu voor een ding?” Men heeft het woord maar niet vertaald, want men heeft er geen woord voor. En toen men het woord engel” tegenkwam, had men er geen Nederlands woord voor en heeft men het gewoon laten staan.

Dat is met veel meer begrippen in de Bijbel zo gebeurd. De Engelsen bijvoorbeeld, hebben niet geweten wat “baptizo” was in het Grieks. Ze hebben het niet vertaald, omdat ze wisten dat er geen goed Engels woord voor was. Dat is ook zo, want het woord “dopen” betekent niet alleen onderdompelen, maar ook identificatie met elkaar, opgaan in elkaar, met elkaar verbonden worden. De Engelsen hebben dat ook begrepen en het niet vertaald. Zo hoort het ook.

Waarschijnlijk is dat precies hetzelfde als de ideeën van Plato. Hij leerde dat er bepaalde grondbegrippen zijn die de mens kent. Hij weet dat die grondbegrippen bestaan als principe. Hij kan ze niet definiëren. Hij kan ze alleen omschrijven. Hij kan er alleen mee omgaan.

Hij zegt bijvoorbeeld: “Liefde.”

Daar hebben we allemaal een idee over, maar we kunnen niet zeggen wat het is. We kunnen het wel omschrijven en we kunnen er jaren mee bezig zijn en elke dag zeggen: “Liefde is dit of dat.” Maar wat is het nou echt? Wat is het wezen? Dat weten we niet. Het idee kunnen we niet pakken, maar de uitwerking ervan wel.

Als u bijvoorbeeld een Bijbelstudie van mij hoort of leest, ontvangt u mijn geest. U neemt mijn methode van denken over. Ik doe het u voor. Ik leid u door die teksten heen. U gaat denken, zoals ik denk. U moet er niet van schrikken, maar zo werkt dat nou eenmaal.

Er wordt van mensen gezegd dat ze één van geest zijn. En er wordt van de gelovigen gezegd dat ze één van Geest zijn. Waarom? Omdat ze op dezelfde wijze leren denken. Ze gaan uit van dezelfde beginselen, van dezelfde principes, van hetzelfde geloof, van dezelfde God en van dezelfde Goddelijke Waarheid. Ze verwerken die dingen op dezelfde manier.

Ze worden dan één van Geest. Ze hebben dus elkaars Geest.

BIJBELS PANORAMA.

Om de Bijbelstudies te ondersteunen zijn er door ons een aantal Bijbelse schema’s opgesteld. De oorspronkelijke schema’s uit 1996 zijn door ons in een nieuw jasje gestoken en opnieuw uitgebracht in een brochure. De schema’s zijn voorzien van commentaar en veel tekstverwijzingen. Deze brochure kan erg behulpzaam zijn bij het bestuderen van de Heilige Schrift en het vasthouden van de “rode draad” van diverse Bijbelse onderwerpen.

BROCHURE 00BP

WEDERGEBOORTE: 1 – DE WEG ER NAAR TOE.

In de prediking van het Evangelie van Jezus Christus worden vele Bijbelse uitdrukkingen gebruikt, die alle te maken hebben met de manier waarop een sterfelijke zondaar eeuwig leven kan ontvangen. Er wordt gesproken over bekering, verzoening, geloof, genade, rechtvaardigmaking, verlossing en bevrijding. Een woord, dat slechts zelden gebruikt wordt, maar toch zo ontzettend belangrijk is, omdat het in essentie aangeeft, waar het eigenlijk allemaal om gaat, is “wedergeboorte”. We willen ons daarom bezighouden met wat de Bijbel onder wedergeboorte verstaat.

BROCHURE 01

WEDERGEBOORTE 2 – HET NIEUWE LEVEN.

De natuurlijke mens is door zijn geboorte uit Adam een zondaar, en daarom ongeschikt voor het koninkrijk Gods. (1 Kor. 15 : 50). Wat nodig is, is dat de zondaar in ieder geval verlost wordt van zijn oorspronkelijke afstamming en opnieuw verwekt of geboren wordt, waardoor hij een nieuwe natuur ontvangt. Deze verlossing van de oude natuur is voor ons, die geloven in het verzoenend sterven van de Here Jezus een heerlijk feit, omdat wij weten, dat “onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde…. ” (Rom. 6 : 6). Deze voor God gestorven zondaar ontvangt echter tevens met Christus nieuw leven, omdat de opstanding van Christus, evenals Zijn sterven, in onze plaats was. Zijn opstanding is daarom ook onze opstanding.

BROCHURE 02

WEDERGEBOORTE 3 – DE HOOP VAN ISRAËL.

In het beroemde nachtelijke gesprek tussen Nicodemus en de Heere Jezus doet de laatste een wet zeer markante uitspraak. Nadat Hij tot driemaal toe gesproken heeft over de wedergeboorte als noodzaak om het Koninkrijk Gods te zien of in te gaan,verwijt hij Nicodemus, dat deze niet bekend is met het begrip “wedergeboorte”: “Zijt gij de (niet een” maar de) leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?” Joh.3: 10.

BROCHURE 03

Wedergeboorte 4 – de hoop der schepping.

De eerste bladzijden van de Bijbel, overbekend als zij zijn, vertellen ons over de wijze waarop de wereld zoals wij die kennen tot stand gekomen is. En direct worden we geconfronteerd met de meest gecompliceerde problemen. We lezen hoe de wereld van kwaad tot erger vervalt. Hoe zij, verre van te evolueren, juist degenereert. Maar tegen elke menselijke verwachting in kent de Schrift een “happy end”! We lezen daar immers over het tot stand komen van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde ter vervanging van de oude hemel en aarde, die voor eeuwig zijn weggedaan. De oude schepping blijkt op het laatste ogenblik vervangen te worden door een nieuwe. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarin gerechtigheid woont!

BROCHURE 04

Welk een Heiland!

God heeft altijd veel liefde voor de mensheid gehad. Hoewel de mensen hebben gezondigd en zich van Hem hebben teruggetrokken, heeft God toch in Zijn liefde gezorgd voor een ‘uitweg’ voor zondaren en ‘een weg tot verzoening’ met Hem. En dit plan tot verzoening en verlossing is het hoofdthema van de Bijbel. De reden, waarom God ons dit Boek gegeven heeft, is: ons met dit heerlijke verlossingsplan bekend te maken.

BROCHURE 06

De rijkdom Zijner genade.

Genade is de onbegrijpelijke en onverdiende gunst van God. Genade betekent, dat God Zelf de verantwoordelijkheid van de schuldige mens op Zich neemt. Genade wordt om niet aangeboden aan hen ,die “dood waren in de misdaden en in de zonden”, die “wandelden naar de eeuw dezer wereld, naar de overste de macht der lucht” en die van nature “kinderen des toorns” waren. Het wordt aangeboden door de Here Jezus. Genade is “Gods grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden” en waardoor Hij ons “heeft levend gemaakt met Christus en ons mede gezet heeft in de hemel in Christus Jezus.”

BROCHURE 07

De Bruidegom en de Bruid.

Over de vraag : Wie is de de “Bruid van Christus”. Is dit de Gemeente of behoort deze titel aan het gelovig overblijfsel van Israël? Deze vraag is de aanleiding tot de studie, die op de volgende bladzijden is weergegeven. Het is met enige aarzeling, dat ik mij ertoe gezet heb, om een studie over dit onderwerp op schrift te stellen. Niet omdat de uitkomst ervan zo onzeker is, maar omdat de praktijk leert, dat er op dit onderwerp eigenlijk een.soort taboe rust.

BROCHURE 09

Behouden! Wat nu?

God biedt ons Jezus niet alleen aan als Zondendrager en als Bevrijder van de macht der zonde, maar ook als onze Here en Koning. Wij lezen In de Handelingen 2 : 36: “Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Here en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus. Die gij gekruisigd hebt‘. Jezus aannemen betekent Hem als Goddelijke Meester erkennen, aan Wie wij ons met geheel ons hart en leven onderwerpen. Wiens onbeperkte heerschappij over ons leven wij met vreugde aanvaarden, zodat het nu voortaan niet meer de vraag is: Wat zal ik graag willen doen? – maar de vraag is nu slechts: Wat wil Hij dat ik doen zal?

BROCHURE 10

De Dynastie van Adam.

De geslachtsregisters van de Zoon des mensen

Wanneer we een systematische studie maken van de persoon en het leven van de Heere Jezus, krijgen we direct bij de aanvang te maken met het fenomeen, dat er niet zoiets als een biografie van de Heere Jezus bestaat! Wat we in de Bijbel vinden is geen enkelvoudig chronologisch verslag van zijn leven vanaf de aankondiging van zijn geboorte tot en met zijn Hemelvaart. Wat we vinden zijn de vier “Evangeliën”, die onderling aanmerkelijk van elkaar verschillen. Niet dat deze verschillen tegenstrijdigheden zouden zijn! Verre van dat, de gelovige weet immers, dat de vier Evangeliën in wezen één en dezelfde schrijver hebben. Waar alle vier door de geest van God zijn voortgebracht is het onmogelijk, dat er tegenstrijdigheden zouden voorkomen.

BROCHURE 11

Levend water voor dorstige zielen.

Het is een voorrecht voor iedere gelovige het levende water verder te mogen brengen voor zover God hem de gelegenheid daartoe geeft. Laten wij nu een ogenblik nadenken over wat het betekent, een kanaal van zegen voor anderen te zijn. Stel u voor, dat u genezen bent van een gevaarlijke ziekte en u weet zeker, dat het middel, dat u hebt gebruikt, onfeilbaar is. Zou u dan niet graag dit medicijn overal bekend willen maken? Natuurlijk zou u er niet over kunnen zwijgen. Evenzo willen wij graag overal bekend maken, dat er stromen van zegen zullen vloeien uit het hart van een ieder, die gelooft in de Here Jezus.

BROCHURE 12

Christus in u, de hoop der heerlijkheid.

Paulus stelt nadrukkelijk vast, dat ‘God het is die in ons werkt, beide, zowel het willen als het werken, naar Zijn wel behagen’ Fil.2:13. Onze verantwoordelijkheid in deze is geen andere dan te geloven, dat Hij bij machte is het ‘willen’ en het ‘werken’ in ons te richten en te besturen; en om te luisteren naar Zijn stem. Met het oog op deze verantwoordelijkheid zouden wij elke gelovige. op het hart willen binden zijn ‘werken’ te toetsen aan het Woord en in het gebed, om zeker te zijn, dat het werkelijk de ‘goede werken zijn, die God te voren bereid heeft opdat gij daarin zoudt wandelen’. Efeze 2:10

BROCHURE 13

Wat is de Gemeente, wat is ze niet?

Aan niets heeft de Gemeente van Jezus Christus in onze dagen meer behoefte dan dat in haar de grondwaarheden van de Christelijke hoop weer levend en zichtbaar worden. Wij moeten helaas de klacht uitspreken, die eigenlijk ook een aanklacht is, dat de Kerk van Christus deze grondwaarheden met hun wonderbare perspectieven voor de eindtijd verduisterd heeft ten gunste van een ontwikkelingsleer over wereldverbetering en maatschappijvernieuwing, die echter noch Bijbels gegrond noch door de loop der geschiedenis gerechtvaardigd is. De zelfbezinning van de Gemeente moet beginnen met de terugkeer tot het fundament van de Schrift en tot de verwachting van de Christelijke hoop.

BROCHURE 14

Het herstel van Israël.

een studie in Zacharia 14 en Deuteronomium 30

Dit is een heel bekende profetie. Het is een bekende waarheid, dat de Heer Jezus ooit terug zal keren uit de hemel. Hij zal Zijn voeten dan letterlijk en zichtbaar zetten op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten (vs 4). Het staat onomstotelijk vast, dat dat gaat gebeuren. Toch zijn er heel wat christenen, die deze profetie helemaal niet kennen. Als ze deze profetie ooit al eens gehoord hebben, geloven ze hem dikwijls niet. Men zegt dan: “Dat moet u geestelijk zien.” Dan zeg ik: “Goed, verklaar het mij dan. Wat betekent het dan geestelijk”? Men is dan snel uitgepraat, want dit is geestelijk niet te verklaren.

BROCHURE 16

Tenzij anders vermeld, komen de aangehaalde
Bijbelteksten uit de Statenvertaling.

De (afgoden)dienst aan “al het heir des hemels” werd onder koning Josia afgeschaft.

Er zijn twee boeken (bekend) van Bijbelgeleerden, die over de betekenis van de sterrenbeelden gaan. The Witness of the stars (Ethelburt Bullinger) The Gospel in the stars (Joseph Seiss). Van dit materiaal is (ook) dankbaar gebruik gemaakt bij de bestudering van dit onderwerp.

In deze studie staat soms: (Hebreeuws ?). Dit betekent: Herleiding van het Hebreeuwse woord niet gevonden.

  • I Virgo Maagd.Eerste decaan Coma. Tweede decaan Centaurus. Derde decaan Boötes.
  • II Libra Weegschaal. Eerste decaan Crux. (kruis) Tweede decaan Lupus. (wolf) of Victima (slachtoffer) Derde decaan Corona. (kroon)
  • III Scorpio Schorpioen. Eerste decaan Serpens. (slang) Tweede decaan Ophiuchus. Derde decaan Hercules.
  • IV Sagittarius Boogschutter. Eerste decaan Lyra. (harp) Tweede decaan Ara. (altaar) Derde decaan: Draco. (draak)
  • V Capricornus Steenbok. Eerste decaan Sagitta. (pijl) Tweede decaan Aquila. (arend) Derde decaan Delphinus. (dolfijn)
  • VI Aquarius Waterman. Eerste decaan Piscis Australis (zuidervis) Tweede decaan Pegasus (vliegende paard) Derde decaan Cygnus (zwaan)
  • VIl Pisces Vissen. Eerste decaan De Band Tweede decaan Andromeda (geketende vrouw) Derde decaan Cepheus (Koning)
  • VIII Aries Ram. Eerste decaan Cassiopeia (vrouw op troon) Tweede decaan Cetus (zeemonster) Derde decaan Perseus (breker)
  • IX Taurus Stier. Eerste decaan Orion (Licht) Tweede decaan Eridanus (rivier) Derde decaan Auriga (herder)
  • X Gemini Tweelingen. Eerste decaan Lepus (haas) Tweede decaan Canis Major Derde decaan Canis Minor
  • Xl Cancer Kreeft. Eerste decaan Ursa Minor Tweede decaan Ursa Major Derde decaan Argo (schip)
  • XII Leo Leeuw. Eerste decaan Hydra (slang) Tweede decaan Crater (beker) Derde decaan Corvus (raaf)
  1. C317 01 Normen en Waarden Ab Klein Haneveld 01:10:49
  2. C317 02 Normen en Waarden Ab Klein Haneveld 01:15:53
  3. C317 03 Normen en Waarden Ab Klein Haneveld 01:16:20